hvilken værdi noget

FORORD

Vi lever i et evalueringssamfund. At evaluere handler i bund og grund om at
værdisætte ting. At spørge, hvilken værdi noget har og giver brugerne. Det er

imidlertid ikke alting, der er værd at evaluere, ligesom at der er mange værdi-
fulde ting, som aldrig bliver evalueret.

I Slots- og Kulturstyrelsen er vi overbevist om, at evalueringen af de danske

museers brugere er værdifuld. Værdifuld på nationalt plan for det samlede mu-
seumsvæsen og værdifuld på lokalt plan for det enkelte museum.

Den nationale brugerundersøgelse blev påbegyndt i 2009 og har i år 10-års jubilæ-
um. Den udsprang af Udredningen om museernes formidling (2006), hvor repræsen-
tanter fra museerne anbefalede landsdækkende, sammenlignelige publikumsunder-
søgelser med henblik på at styrke museernes brugerkendskab.

I dag er brugerundersøgelsen et strategisk og praksisrelateret redskab, som under-
støtter museernes faglige udvikling. Den giver et godt indblik i, hvem museumsbru-
gerne er, hvordan de vurderer deres museumsbesøg, og hvad der motiverer dem.

Den viden skal vi bruge til noget. For den muliggør udviklingen af målrettede
formidlingsinitiativer for det enkelte museum. Den muliggør sammenligning på
tværs af museumssektoren. Og den muliggør en unik, historisk forståelse af det
danske museumsvæsens udvikling i relation til vores samfund. For museerne

er brugerundersøgelsen et ledelsesværktøj til at sikre, at museet når de bruger-
grupper, de ønsker med deres udstillinger.

Ikke-brugerundersøgelse
I en længere årrække har besøgstallene på de danske museer været stigende,
men brugerundersøgelsen viser også, at karakteristikken af museets brugere
overordnet er den samme. Det er fortsat en uddannet kvinde i halvtredserne.
Ligesom det også fortsat er en social ting at gå på museum. Kun 8 pct. går på
museum alene.

Derfor har vi i år et særskilt fokus på ikke-brugerne. Ikke-brugerne har tidli-
gere været i fokus, men for 2018 er deres profil, vurderinger af og motivationer

for museumsbesøg undersøgt indgående med særligt fokus på de kortuddannede
ikke-brugere. Hvad er deres oplevelser? Hvilke barrierer står i vejen for at gå på
museum? Og hvilke ting kunne gøre, at de ville besøge museerne oftere?
Det er opsigtsvækkende læsning, som fordrer nye diskussioner af museernes
relevans for hele den danske befolkning.
Hverken bruger- eller ikke-brugerundersøgelsen giver dog alle svar. Svarene
skal vi finde sammen. Ikke desto mindre udgør de et væsentligt fundament for at
forstå og værdisætte museernes aktuelle og potentielle brugere. Et fundament vi
bliver nødt til at forholde os til, så museerne fortsat er relevante og efterspurgte.