vil gerne smage nye øl
Målgruppe og marked analyse
Danskerne er nysgerrige på øl. De vil gerne smage nye øl, og de kaster sig gerne over bryg fra nye bryggerier. Efter observation over specialøl marked, rapporten viser specialøl marked vokser hvert år. Der er mange undersøgelse viser at knap 10% specialøl sælges i Danmark.
Der er stor konkurrence at sælge specialøl til ølmarkedet. Men der er ikke så mange ung generation vælger specialøl pga. priskonkurrence og salgssted.
Markedet for specialøl voksede de to år imellem fra at udgøre 8,9 pct. af totalmarkedet til 9,1 pct., og trods pres på bundlinjerne har branchen mere i vente, lyder det fra Bryggeriforeningens direktør. “Vi har set estimater, der peger på, at specialmarkedet kan nå op på 20 til 30 pct. af totalmarkedet. Det tror vi bestemt er realistisk. Vi kan se på andre markeder, at forbruget bevæger sig mod netop specialøl, der også er drevet af økologiske og alkoholfrie øl,” siger han til avisen.
Danske ølentusiaster forening har 8302 medlemmer i 2019. Medlemmer antal er vækst 13 % det seneste år. Efter vores interview med ølentusiaster og Fredericia pub’s ejer, tegnet vi at firmaet målgrupper er over 40 år gammel mandlig kunder. Der viser statisk i Danske Ølentusiaster at 81,25% mænd i alle deres medlemmer og få mennesker er under 40 år gammel. Ølentusiaster vælger en specialøl fordi det er meget smagfuld og man kan kun få dem i special steder. Derfor åbnede firma ejer sin forretning 6 måneder siden for at sælge sin eget specialøl i en hyggeligt lokalen. De er nysgerrig på, at prøve at smage nye øl